عمل بینی شکسته همراه با نکات کلیدی

19 آبان 1401 جراحی زیبایی بینی مقالات
زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا تا به حال شرایطی را تجربه کرده اید که در آن بینی شما به شدت دچار آسیب دیدگی شود ؟ این اتفاق ممکن است برای بسیاری از افراد ، در طول سفر با خودرو و بروز تصادفات جاده ای ، شرکت در فعالیت های ورزشی و برخی مشاجرات فیزیکی ، رخ دهد. میزان آسیب وارد شده به بینی ، در نیاز یا عدم نیاز به درمان برای بهبود شکستگی بینی نقش تعیین کننده دارد. در برخی موارد ، شدت آسیب دیدگی بالا بوده و پزشک ، عمل بینی را راهکار درمان این اندام توصیه می کند. در ادامه ، می توانید با مطالعه مطالب مفید ارائه شده توسط دکتر محمدی مفرد ، بهترین جراح بینی شکسته در تهران ، اطلاعات جامعی را در خصوص عمل بینی شکسته به دست آورید تا در صورت تجربه چنین موقعیتی بتوانید بهترین اقدام را در حفظ سلامت خود انجام دهید.

عمل بینی شکسته - دکتر محمدی مفرد

بینی شکسته چیست؟

شکستگی بینی ، ترک یا شکستگی است که در دو استخوان شکل دهنده پل بینی شما اتفاق می افتد. وقتی بینی شما دچار شکستگی می شود ، غضروف پشتیبان آن نیز آسیب می بیند. بعلاوه ، دیواره نازک جدا کننده سوراخ های بینی نیز ممک است دچار آسیب دیدگی شود. بینی شکسته معمولاً به طور خودبخود در طول یک دوره تقریباً سه هفته ای بهبود می یابد ولی گاهی در صورت وارد آمدن آسیب دیدگی های جدی ، جراحی برای شکل دهی مجدد به آن مورد نیاز خواهد بود.

علائم شکستگی بینی

رایج ترین علائم شکستگی بینی ، احساس درد و تورم در بینی می باشد. گاهی در اطراف چشم ها متوجه کبودی شده یا در پل بینی ، برشی را مشاهده می کنید.

علائم دیگر شامل موارد زیر می باشد:

• گرفتگی بینی : این گرفتگی می تواند در یک سوراخ یا هر دو سوراخ بینی اتفاق بیافتد.
  • احساس ترک خوردگی در زمان لمس کردن بینی
  • خونریزی بینی
  • مشاهده تغییرات قابل رویت در شکل بینی

درصورت وقوع شکستگی بینی چه زمان مراجعه به پزشک الزامی است؟

در صورت بروز یکی از علائم زیر بعد از وقوع شکستگی بینی ، به پزشک مراجعه کنید ؛ زیرا ممکن است برای درمان به عمل بینی شکسته نیازمند باشید:

• دید دوتایی و احساس درد در چشم ها
  • احساس درد در ناحیه سر و گردن
  • خروج مایع آبکی از سوراخ های بینی
  • خونریزی مستمر بینی
  • سردرد شدید
  • دشواری در صحبت کردن

درمان شکستگی بینی

بینی های که سطح شکستگی آنها در حد ملایم است را می توان در منزل درمان نمود. قرار دادن کیسه یخ یا کیسه حاوی نخود های منجمد بر روی بینی چند بار در روز و بالا نگه داشتن سر می تواند به کاهش دادن دامنه تورم کمک کند. اگر شکستگی بینی باعث تغییر یافتن شکل بینی شما شده باشد ، اصلاً برای صاف کردن آن تلاش نکنید. این کار را تنها به پزشک بسپارید. اگر شکستگی بینی باعث شده باشد که استخوان ها و غضروف بینی شما از جا درآمده باشد ، پزشک می تواند بدون نیاز به انجام فرایند عمل بینی شکسته ، آنها را به موقعیت اولیه شان باز گرداند. این پروسیجر باید در طول 14 روز اول بعد از وقوع شکستگی انجام شود ولی ترجیحاً به منظور کسب نتیجه بهتر ، می توان زودتر برای درمان اقدام نمود.

پس از اجرای فرایند تنظیم موقیت استخوان ها و غضروف بینی به صورت دستی ، بینی گچ گرفته می شود. این گچ به منظور اطمینان از قرار گرفتن استخوان و غضروف در موقعیت مناسب و ایجاد پشتیبانی لازم برای بافت های در حال بهبود ، مورد استفاده قرار می گیرد. شکستگی های شدید یا شکستگی هایی که در طول دوره 14 روزه بعد از بروز آسیب ، تحت درمان قرار نگرفته اند ، دیگر گزینه مناسبی برای درمان دستی محسوب نخواهند شد. در این شرایط ، جراح برای تنظیم موقعیت استخوان و غضروف و شکل دهی مجدد به بینی ، جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

جراحی بینی شکسته

رینوپلاستی فرایند جراحی است که برای تغییر شکل بینی مورد استفاده قرار می گیرد. در طول این فرایند ، شکل دهی مجدد استخوان ، غضروف ، پوست یا هر سه مورد ، انجام می شود. این فرایند جراحی بین شکسته ، اغلب برای بهبود شکل ظاهری بینی یا بهبود کیفیت تنفس انجام می پذیرد. اگر بینی شما به دلیل شکستگی ، کج یا بد شکل شده باشد ، می توانید از عمل بینی شکسته برای درمان آن ، بهره مند شوید.

سپتورینوپلاستی

گاهی شکستگی بینی می تواند به سپتوم بینی شما آسیب وارد کند و در نتیجه دشواری در فرایند تنفس را موجب شود. اگر انحراف سپتوم شدید باشد ، می تواند یک طرف بینی شما را مسدود کرده و جریان هوا در آن را کاهش دهد. همین امر دشواری هایی در تنفس را موجب خواهد شد. در چنین شرایطی فرایند جراحی سپتوپلاستی توصیه می شود. اگر جراحی علاوه بر هدف درمانی ، هدف زیبایی را نیز دنبال کند ، سپتورینوپلاستی ، گزینه پیشنهادی جراح خواهد بود.

عمل بینی شکسته با استفاده از روش باز

جراحی بینی شکسته به روش باز یکی از تکنیک هایی است که بسیاری از جراحان به دلیل مزیت احاطه کامل به چارچوب داخلی بینی ، از آن بهره می برند. در این فرایند یک برش خارجی در پوست بین دو سوراخ بینی  ایجاد می شود. سپس ، با ایجاد برش هایی در داخل بینی ، پوست این اندام به طور کامل کنار زده می شود. به این ترتیب ، پزشک می تواند یک مانور کامل را بر روی چارچوب داخلی بینی انجام دهد.

جراحی بینی شکسته با استفاده از روش بسته

عمل بینی شکسته به روش بسته بدون ایجاد برش خارجی انجام می شود. پزشک کلیه مانورهای لازم را از طریق سوراخ های بینی انجام می دهد. البته دامنه تسلط پزشک بر روی چارچوب داخلی بینی در این تکنیک ، به اندازه تکنیک باز نمی باشد.

تست های مورد نیاز برای تشخیص شکستگی بینی

شکستگی بینی معمولاً بدون نیاز به درمان به طور خودبخود در طول یک دوره چند روزه با فروکش کردن تورم بهبود می یابد. البته ، این بدان معنی نیست که باید شکستگی بینی را ساده تلقی کرده و به علائم هشدار دهنده آن توجهی نکرد. اگر علائم شکستگی بینی بهبود پیدا نکرد یا در صورتی که یکی از موارد زیر را تجربه کردید حتماٌ برای درمان مناسب ، به پزشک مراجعه کنید:

• داروهای مسکن ، در کنترل درد ، مفید واقع نشود.
  • شما نتوانید به راحتی نفس بکشید.
  • بینی شما بعد از فروکش کردن تورم ، بدشکل و منحرف شده باشد.

پزشک با انجام بررسی های لازم ، علائم را مورد بررسی قرار داده و به آرامی بینی شما را آزمایش می کند. او خارج بینی شما و اطراف آن را فشار داده و سوراخ های بینی را در طول جلسه ویزیت ، کنترل می کند. در صورت مشکوک بودن به آسیب دیگدی بخش های دیگر صورت ، عکسبرداری با اشعه ایکس توصیه می شود.

در صورت شکستگی بینی ، لازم است از سوی فرد برای جا انداختن بینی اقدامی صورت بگیرد؟

قطعا جواب منفی است. به هیچ عنوان برای فیکس کردن استخوان شکسته شده بینی سر خود کاری انجام ندهید. با توجه با این که شکستگی به ساختار زیرین بینی مربوط می شود ، ممکن است متوجه پیچیدگی و میزان حاد بودن آن نشوید و در ظاهر یک کج شدگی معمول و ساده به نظر برسد. بنابراین بهتر است به محض شکسته شدن بینی به پزشک مراجعه کنید. ایشان پس از انجام معاینه و ارزیابی میزان شکستگی تصمیم می گرد که اصلا به انجام عمل بینی شکسته نیاز است یا خیر.

گاهی اوقات شدت شکستگی زیاد نبوده و موجب بروز اختلال در عملکرد بینی نمی شود و تنها ایرادات ظاهری را به وجود می آورد. در این صورت انجام جراحی بینی ضروری نبوده و فرد می تواند برای هدف زیبایی تحت عمل قرار بگیرد. اما در مواردی که آسیب وارد شده به بینی باعث بروز علائم جدی تری مثل سرگیجه ، درد شدید ، خونریزی و افزایش ورم می شود ، برای درمان بینی شکسته باید جراحی انجام شود.

هزینه عمل بینی شکسته

شدت ضربه وارد آمده به بینی و میزان آسیب دیدگی این اندام در تعیین درمان مناسب ، نقش تعیین کننده ای دارد. گاهی پزشک به صورت دستی به درمان بینی شکسته اقدام می کند. در برخی موارد نیز شدت آسیب دیدگی زیاد بوده و عمل بینی شکسته ، گزینه درمان توصیه شده خواهد بود. همه این فاکتورها در تعیین هزینه درمان بینی شکسته ، تاثیر گذار خواهد بود. در طول جلسه ویزیت ، پزشک بعد از انجام معاینات لازم ، در خصوص هزینه درمان ، اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار خواهد داد.

چگونه از شکستگی بینی پیشگیری کنیم؟

برخی روش ها می توانند از بروز شکستگی و قرار گرفتن تحت جراحی بینی شکسته  پیشگیری به عمل آورند:

• در زمان انجام فعالیت های ورزشی که در احتمال وارد آمدن ضربه به بینی در آنها وجود دارد ، از تجهیزات محافظتی استفاده کنید.
  • در طول سفر و استفاده از وسیله نقلیه حتماً کمربند ایمنی تان را ببندید.
  • در زمان استفاده از وسایل نقلیه موتوری یا دوچرخه ، حتماً کلاه ایمنی بر سر بگذارید.

تشخیص شکستگی بینی

اگر پزشک مشکوک به شکستگی در بینی شما باشد ، بیرون بینی و نواحی اطراف آن را به آرامی و ملایمت فشار می دهد. بعلاوه ، داخل بینی نیز کنترل می شود تا میزان گرفتگی بینی یا وجود سایر علائم شکستگی در بینی را مورد بررسی قرار دهد.برای تشخیص شکستگی بینی معمولاً سی تی اسکن مورد استفاده قرار می گیرد. سی تی اسکن زمانی توصیه می شود که پزشک نتواند از طریق آزمایش فیزیکی ، مشکل موجود در بینی یا سایر آسیب های ناشی از شکستگی بینی را تشخیص دهد.

مراجعه به بهترین جراح بینی شکسته

به طور کلی ، یک بینی شکسته نیازی به درمان پزشکی نداشته و می تواند در طول یک دوره سه هفته ای به طور خودبخود بهبود پیدا کند. البته اگر در کنار آسیب دیدگی بینی ، ناحیه سر و گردن نیز دچار آسیب دیدگی شده باشد باید تحت مراقبت های اورژانسی قرار بگیرید. اگر شکل بینی شما تغییر کرده باشد برای مثال به شیوه ای دچار انحراف شده باشد که نتوان آن را به تورم نسبت داد یا در زمان نفس کشیدن از راه بینی ، شما را با مشکل روبرو کند ، باید بلافاصله به پزشک معالج مراجعه کنید. اگر یکی از افرادی هستید که شکستگی بینی یکی از تجریبات ناخوشایند زندگی شما بوده است ، بهترین اقدام برای حفظ سلامت و زیبایی بینی ، مراجعه به پزشک جهت انجام معاینات لازم و دریافت توصیه های مفید می باشد. دکتر محمدی مفرد ، بهترین جراح بینی تهران ، با اشاره به حساسیت بالای بینی به دلیل ظرافت این اندام ، دقت عمل به خرج دادن در خصوص اطمینان از سلامت این اندام و انجام اقدامات الزامی برای رفع مشکلات احتمالی ناشی از آسیب دیدگی آن را الزامی می داند.

سوالات پر تکرار درباره عمل بینی شکسته

1 . آیا بینی شکسته به طور خودبخود بهبود پیدا می کند؟

بینی شکسته معمولاً به طور خودبخود بهبود می یابد و نیازی به مراجعه به بیمارستان نمی باشد. تورم بعد از سه روز فروکش کرده و شکستگی بعد از چند هفته به طور کامل بهبود می یابد. البته ، این بهبود خودبخود در صورتی مختصر بودن آسیب دیدگی می باشد. گاهی آسیب وارده ، باعث شکستگی استخوان و آسیب دیدن شدید غضروف می شود که در چنین شرایطی مراجعه به پزشک جهت دریافت درمان مناسب الزامی می باشد.

2 . عوارض جانبی ناشی از شکستگی بینی چیست؟

در نتیجه بروز شکستگی بینی ، برخی عوارض جانبی ، دور از انتظار نمی باشد. این عوارض جانبی شامل موارد زیر استک

• کج شدن سپتوم : شکستگی بینی که باعث کج شدن سپتوم شود ، باعث تغییر موقعیت دیواره جدا کننده دو سوراخ بینی خواهد شد. سپتوم کج ، یکی از مجاری بینی را تنگ می کند. برای درمان این مشکل ، جراحی مورد نیاز خواهد بود.
  • هماتوم سپتوم بینی : لخته های خون بعد از شکستگی بینی گاهی در بینی تجمع یافته و باعث انسداد آن می شود. این موقعیت در صورت عدم تخلیه خون با روش جراحی  ، باعث آسیب دیدن غضروف می شود.
  • شکستگی غضروف : در برخی موارد ، در محلی که استخوان های بینی به دلیل وارد آمدن فشار شدید ناشی از فین کردن دچار شکستگی شده اند ، غضروف بینی تان نیز آسیب می بیند.

3 . در صورت شکستگی بینی از چه کارهایی باید اجتناب کنیم؟

شما باید از تلاش برای صاف کردن بینی به دست خودتان ، خودداری کنید. اگر شکستگی باعث تغییر شکل بینی شده است و شما می خواهید بینی تان دوباره صاف شود ، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر عینک می زنید ، باید تا زمان فروکش کردن تورم ، از زدن عینک خودداری کنید. شما باید تا زمان بهبود بینی از فین کردن خودداری کنید.در طول دو هفته اول بعد از شکستگی بینی ، باید از ورزش های سنگین بپرهیزید. اگر ورزش هایی انجام می دهید که احتمال ضربه دیدن در ناحیه بینی در آن وجود دارد ، باید حداقل به مدت شش هفته از انجام این فعالیت های ورزشی خودداری کنید.